Konflikti na radnom mestu su neizbežni. U zavisnosti kakvo vam je okruženje u smislu šefova i rukovodstva pa sve do kolega, reč konflikt može imati različitu težinu. U mom slučaju, reč konflikt je poziv na razmenu mišljenja, na spremnost da od nekoga nešto naučim i da utičem na to da neko od mene nešto nauči – u svakom slučaju konflikt će biti razrešen na zadovoljstvo obe strane. Međutim, to se nije desilo preko noći. Puno je truda uloženo da se „zdravo sukobljavamo“ i da ti konflikti vode do pitanja i diskusija, otvaranja novih načina razmišljanja i inovativnijeg rešenja problema.
Na nekim drugim radnim mestima, ovo ne mora biti slučaj te se konflikti rešavaju ignorisanjem ili agresivnim suočavanjem sa ciljom da se „pobedi“.
Bolje sprečiti – nego lečiti…
Konflikte na radnom mestu najbolje je rešavati preventivom. Kada problem nastane i kada emocije eskaliraju, situacija može biti prilično neprijatna. To, kako će neko rešiti konflikt, zavisi i od toga kako se rukovodstvo kompanije suočava sa konfliktima te se ovaj način najčešće preliva i na radnike. Svakako, suočene strane imaju najveću ulogu u svemu ovome i od njih zavisi sam ishod situacije.
Jedan od načina koji može da pomogne jeste da se što bolje osmisle pravila i procesi rada koje će nadređeni sprovesti u kompaniji. Isto tako, treba jasno dodeliti uloge zaposlenih tako da ne ostane ostane prostora za nagađanje te da se vrlo jasno zna koji je nivo odgovornosti svakog zaposlenog. Na ovaj način, čak i ako se „privatno“ ne slažete sa nekim (odnosno, ne biste ga birali za prijatelja) jasno se zna ko šta treba da radi i nema prostora za pretpostavke i „svaljivanje“ odgovornosti na druge.
Šta da radite ako do konflikta dođe:
Nekada su konflikti neizbežni i svako planiranje i organizacija neće sprečiti da do njih dođe. U tom slučaju, ovo može da pomogne:
- Ostanite racionalni (mirni, kako bi emocije što manje upravljale vama) i slušajte kako bi razumeli sagovornika, a ne da bi „uzvratili udarac“ u svađi
Situacija koja najbrže vodi ka sukobu je eskalacija emocija. Ono što ljude vodi u eskalirajući sukob je njihov bes. Većina nas prestaje slušati sa ciljem da razume sve dok se ljutimo (dok bes vlada nama). Umesto toga, počinjemo da slušamo da bi se uzvratili udarac. Kontrolisanje emocija pomaže da sagledamo širu sliku i da konflikt okončamo sa rešenim problemom.
Jedini način rešavanja spora ili rešavanja bilo kog problema je pažljivo slušanje onoga što druga osoba govori. Možda će vas iznenaditi razlozima ili će dokazati da je njihov stav zapravo tačan. U svakom slučaju, imajte na umu da cilj suprotstavljenih strana treba da bude rešavanje problema, a ne vređanje na ličnoj osnovi. Jedini način da se reši problem jeste da „sve polomljene delove“ stavite na sto i da, poput puzle, tek nakon sagledavanja svih delova, krenete da je sastavljate.
- Naglasite ono pozitivno i taktički iznesite svoj stav
Važno je pronaći neke zajedničke tačke unutar konflikta (stvari oko kojih se slažete) ili ih bar tako prikazati. Cilj je da pomognete ljudima da shvate vašu perspektivu, a da ih ne stavite u situaciju da se brane. U zavisnosti do koje mere ih „razoružate“ – više će biti u stanju da čuju ono što stvarno govorite.
Ovo u startu diktira da morate imati istu spremnost da nekoga saslušate bez predrasuda i unapred donetih zaključaka. Možda će vas iznenaditi ono što u procesu naučite.
- Napadajte problem, a ne osobu (izbegavajte traženje krivca)
Vaš stav će biti jasniji i bolje prihvaćen ako budete u stanju da ga depersonalizujete i ukažete samo na ključni problem. Umesto da optužujete ljude da „uvek zabrljaju“ bolje je reći: „Moraćemo detaljnije pogledati zašto se ovo i dalje dešava“.
Optuživanje krivca je jedino korisno u konfliktnim situacijama ukoliko ste krivac vi sami. Uopšteno govoreći, otkrivanje čija je nešto greška nije od velike pomoći ako je cilj rešiti problem. Trik za rešavanje sukoba je fokusiranje na rešavanje problema i pronalaska prihvatljivog epiloga za obe strane (win-win situacija).
- Promenite percepciju o konfliktima
Možda zapravo neslaganje kao takvo vas asocira na reč svađa, agresija ili nekostruktivno rešavanje problema. Generalizacija ovog tipa je dosta zasupljena i biti u pravu je često simbol pobede… Konflikti mogu da budu vrlo zdrava stvar i iz njih zaista možemo izlaziti kao „bolji“ a pobedu možemo pronaći čak i kad ste bili sve, samo ne u pravu.
Autor: Dušica Vuković za Infostud blog