Poznato je koliko poremećaj hormona može da utiče na zdravlje ljudi. Vanredno stanje i kućna izolacija su veliki izazovi za naše mentalno zdravlje, pa je veoma važno održati horomone u balansu. Povećanje stresa, depresija, strah, anksioznost samo su neki od znakova da nam hormoni sreće nisu na zavidnom nivou i da im treba naša pomoć.

Kortizol

Kortizol je hormon stresa i utiče na povećanje glukoze u krvi. Posebno je opasan za ljude kod kojih je hronično povišen u krvi, jer tada telo dobija signal da je u opasnosti i tada se pokreće niz odbrambenih mehanizama na biohemijskom nivou, što dalje dovodi do povećanja glukoze, gojaznosti, povišenog krvnog pritiska, poremećaja rada štitne žlezde, ali i mnogih drugih bolesti. Neki od simptoma njegovih povišenih vrednosti su pojačana glad, želja za slatkim i slanim, nakupljanje masnih naslaga oko struka, nervoza i nesanica. Za regulisanje kortizola putem ishrane posebno su korisni vitamini (posebno B i C), minerali, magnezijum, hrom i cink, a namirnice u kojima ih možete pronaći su voće i povrće, riba, koštunjavo voće i mahunarke. Jedan od načina da savladate potrebu za slatkim je i da konzumirte kafu ili zeleni čaj koji ćete umesto šećera zasladiti niskokalorijskim zaslađivačem.

Serotonin

Ovaj hormon drugačije popularno zovu i hormon sreće. Onda kada ste dobro raspoloženi, sigurno vam je doza serotonina visoka, dok kada ste neraspoloženi i njegova doza je niska. Serotonin takođe utiče i na osećaj sitosti, pa ako ga imamo u dovoljnoj količini, osećaćemo se dobro i sito. Namirnice koje u sebi sadrže triptofan aminokiseline posebno povoljno utiču na stvaranje ovog hormona. Neke od njih su jaja, meso, mahunarke (pasulj, grašak), banane, patlidžan i ribu.

Dopamin

Ovaj horman se popurano zove i hormon zadovoljstva. Ovaj hormon usko je povezan sa serotoninom, jer teško da ćete biti srećni ako niste zadovoljni. Dopamin je onaj osećaj nagrade da ste nešto postigli, završili, uradili. Nizak nivo ovog hormona izaziva loše raspoloženje, nedostatak volje, depresiju.

Oksitocin

Ovaj hormon je više hormon ljubavi, nego hormon sreće. Za razliku od serotonina koji nastaje u crevima, oksitocin nastaje u mozgu. On je odgovoran za onaj za onaj osećaj topline i opuštajuće energije koju osećate kada ste pored voljene osobe. Bilo koji znak pažnje pozitivno će uticati na lučenje ovog hormona.

Endorfin

Često se pominje kao četvrti hormon sreće. Njegova najvažnija uloga je blokiranje bola i javlja se kao instiktivan odgovor na stres, strah ili fizičku bol. Nizak nivo ovog hormona utiče na stvaranje nervoze, panike ili anksioznosti, dok nam visok nivo ovog hormona pomaže da prebrodimo i teške trenutke i vidimo svetlost na kraju tunela.

Sreću čine sitnice

Postavlja se pitanje kako aktivirati hormone sreće? U stvari, u opšte nije teško. Evo nekoliko saveta:

*Ne dozvolite da lenjost pobedi. Organizujte svaki dan. Postavljajte nedeljne i dnevne ciljeve.

*Vežbajte kod kuće. Vežbanje posebno dobro utiče na fizičko i mentalno zdravlje ljudi. Prilagodite vežbe kućnim uslovima i pratite napredak.

*Izađite na sunce. Izađite u baštu, na terasu ili prozor, ali provedite vreme na suncu. Izlaganje suncu, utiče na stvaranje vitamina D, a time u isto vreme i na više serotonina u mozgu. Poznato je da smo srećniji i bolje raspoloženi kada je lepo i sunčano vreme, hormoni sreće su zaslužni za taj osećaj.


*Uživajte u trenucima provedenim sa porodicom. Brinite jedni o drugima, čuvajte se i poklanjajte pažnju.


*Jedite hranu bogatu vitaminima B i C, mineralima, magnezijumom, hromom i cinkom, dakle voće, povrće, jaja, meso, pasulj, grašak, banane, patlidžan, ribu.
Zasladite dan. Nekoliko kockica crne čokolade pozitivno će uticati na stvaranje hormona sreće, ali ne zaboravite biti umereni.

teziravnotezi.rs

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.