Community Manager (srpski – komjuniti menadžer, u daljem tekstu) je osoba zadužena za marketing vašeg biznisa na društvenim mrežama. O tome da Facebook, Instagram i Twitter jesu (zaista jesu) profitabilni kanali promocije već je naučio svako kome je stalo da uspe u poslu kojim se bavi. Bilo da ste vlasnik pekare, radionice za izradu nakita, automehaničar ili konsultant – ne želite da propustite priliku da povećate prodaju i unapredite poslovanje koristeći društvene mreže.
Facebook i Instagram više nisu destinacije za digitalni beg kada imamo slobodnog vremena. Konektujemo se na mreže dok čekamo u redu u banci, dok peremo zube (?!), pripremamo izveštaj za jutarnji brifing, kupujemo hleb… Sve ove svakodnevne situacije sjajna su prilika da baš vaš biznis bude promovisan u tom trenutku. Kreativno. Nesvakidašnje. Možda i gerilski. I da ostane u mislima potrošača.
Kako su se naši drugari Tarzani našalili (?) na račun posla komjuniti menadžera i istakli – svi smo mi komjuniti menadžeri, Kragujevčanka vam piše o jednom (ne)tipičnom danu na poslu na društvenim mrežama. Odnosno o onome što komjuniti menadžer jeste.
Na najčešće pitanje o ovom poslu, svaki komjuniti menadžer koji dobro radi svoj posao će vam reći – da, teško je. Zahteva dobru koncentraciju. I vreme. I trud. A plata je odlična, hvala na pitanju. Dinamika posla i organizacija vremena provedenog u radu razlikuju se kod freelance i menadžera koji rade u organizaciji. Svakako da obe grupe vremenom razviju veštine koje postaju IT obeležje industrije.
Na primer, da li ste znali da će komjuniti menadžer kad tad morati da nauči da konzumira doručak i pije prvu jutarnju kafu – u isto vreme? Jer klijent je u baš tom trenutku jutarnje nirvane buknuo da mu treba za juče kampanja o rasprodaji prošlogodišnjih zaliha cipela. Ili da vaša omiljena pesma mnogo lepše zvuči uz “error pištanje” računara dok pokušavate 234 operacije u Photoshop-u jer za 15 minuta treba da budete na sastanku sa novim kijentom? Ukoliko radite u agenciji za digitalni marketing i imate Account Manager-a – sjajno! Bar ste 70% furioznih odlazaka na sastanak rešili.
Bilo da komjuniti menadžer ima dizajnera u kancelariji ili radi sam – osnove grafičke pripreme za digital mora da poznaje. I tako je naš komjuniti usavršavao veštine rada u Photoshop-u, kad mu od onog Žike stigne priprema za štampu od pre pet godina rađena u Corel-u. A Photoshop i Corel se ne vole. A komjuniti menadžer više voli Photoshop i na svom računaru nema instaliran Corel. Pa mora kao zec u kavezu da juri od jednog računara do drugog i uklapa, eksportuje, kompresuje, Ispravlja i stvara magiju. A onda ga klijent pita – to JOŠ nije gotovo?!
Svaki komjuniti menadžer u svom digitalnom portfoliju želi bar jednog klijenta koji posluje internacionalno. Jednom od nas “posrećilo se” i akvizirao je baš takvog. Situacija: stižu slike sa pregovora u Paragvaju. Pet mudrih glava koje posluju globalno. Pet “teških” zverki u matičnoj industriji. I sto između njih, a na stolu – papiri, olovke, kafe. A komjuniti menadžeru kaže klijent – počisti malo taj sto pre nego što izbaciš sliku na Facebook. Čekaj – da počistim sto? Zar vas majka nije učila da rasklanjate za sobom? Eto zašto komjuniti menadžeri (treba da) vole Photoshop, Lasso i Patch tool!
Oko 13 sati zazvoni telefon. Poziv koji ulepša dan i podseti komjuniti menadžera zašto voli svoj posao najviše na svetu. Klijent je prezadovoljan kampanjom. Klijent kaže komjunitiju – ti si zaslužan za to. Ti si deo XY brenda. To je ljubav i to znači voleti svoj posao.
Između razmišljanja o tome da ipak ne pojede nešto iz pekare za ručak i popije samo flašicu jogurta sa specijalnim probiotskim kulturama i planiranja ostatka radnog dana, komjuniti menadžer želi i da uči. Razvija veštine. Napreduje. Bude najbolji. Istražuje koje hashtag-ove (#) da implementira u digitalni promotivni materijal za narednu kampanju. Donosi odluku o tome da li da koristi apel straha ili evocira prijatne uspomene kod online ciljne publike. Ostaje i da popuni kalendar komunikacije, proveri zašto web sajt sporo učitava blog sadržaje, dogovori PR materijal sa klijentom, proveri šta to online rade konkurenti. Treba i da eksperimentiše sa dimenzijama za FB Cover sliku – jer sve mora da bude “pod konac” i responzivno. Tu je i predstojeća email marketing kampanja. Želi da pomogne timu, pa istražuje i mogućnosti za off page SEO za web prezentaciju novog klijenta. Facebook pixel. Remarketing kampanja. Saradnja sa Instagram influenserkama za potrebe lansiranja nove kreme za lice na srpsko tržište. Planira dinamiku Google sertifikacije. Koristi prvu slobodnu priliku da proveri šta novo imaju da kažu Maglov, Bildi i Đermanovićeva.
Da li ste dovoljno odrasli da budete komjuniti menadžer?