Da se na početku pozabavimo etimologijom reči taktika. Grčki taktikē, prema tássein – urediti, postaviti, veština upravljanja vojnim trupama za vreme bitke i organizacija prebacivanja trupa. Pored toga, u konteksu van vojno-strateških okvira, reč taktika označava određeni način rada i organizacije koji za rezultat imaju uspeh. A poslovanje u 21. veku i uslovima covid krize jeste bojno polje.

Zašto je ovo bilo važno?

Jednostavno – taktika nije čarobni štapić koji će vam ostvariti san. Neće preko noći učiniti da prihodi naglo skoče, a vreme provedeneo na poslu bude svedeno gotovo na minimum. U mom slučaju, pet taktika o kojima ću pisati rezultat su dugogodišnjeg iskustva, preko 1000 grešaka, hroničnog umora, nekoliko burnout-a, puno lepih saradnji, učenja i uspeha.

Kao i svakog decembra, svodim račune sa tekućom godinom, beležim uspehe i lepe momente kao da su Highlights na Instagram stranici. U tom kalkulisanju dolazim do zaključka – hej, pa ove godine sam mnogo više zaradila i uštedela, a imam manje (neprofitabilnih) klijenata i kraće sedim za računarom (u potpisu: zahvalna leđa).

Bavim se kreiranjem tekstualnih i vizualnih sadržaja za potrebe digitalnog marketinga i uređujem stranice portala, pa sam devizu kvalitet ispred kvantiteta odavno usvojila.

Hoće li vama ove taktike pomoći? Ne, ako ih ne reformulišete tako da rade za vas i vaš biznis.

#1 AKTIVNO I PASIVNO VREME ZA RAD

Postoji vreme za rad. I vreme za ljubav. To ne ostavlja prostor za neko drugo vreme, rekla je Koko Šanel. Ja ću se nadovezati i reći da postoje aktivno i pasivno vreme za rad, a da se ključ poslovnog uspeha krije u balansu između ove dve krajnosti.

Aktivno vreme za rad uključuje operativne aktivnosti, izradu izveštaja, pisanje, kreiranje vizuala, izmene vizuala, podešavanje kampanja oglašavanja, praćenje rezultata, odgovaranje na emailove i upite, izradu i slanje faktura. Pasivno vreme za rad je moja dnevna šetnja, čitanje, trening, svaki gutljaj kafe, veče uz novu TV seriju, stavljanje maske na lice… to je vreme kada ne razmišljam o poslu, a opet najviše radim – razmišljam “izvan kutije” i razvijam ideje. Pasivno vreme za rad i nirvana koju osećam tokom tih trenutaka su značajno uticali na skraćivanje aktivnog vremena za rad.

Preduzetnik radi 24 sati dnevno, pomirite se sa tim 🙂 Važno je imati veći udeo pasivnog, u odnosu na aktivno radno vreme.

#2 URADIM VIŠE

Ovde se vodim starom, dobrom – sve što možeš danas, ne ostavljaj za sutra. Ako ću danas odraditi 10 stvari koje će mi ostaviti prostora da za vikend prošetam, opustim se i uživam – ubaciću biznis propelere u petu. Ili – ako je napolju oblačno, hladno, a dolaze mi “oni dani u mesecu”, provešću veče za laptopom, da sutra imam više vremena za upijanje vitamina D 🙂

#3 UPROŠĆAVANJE PROCESA, UMESTO KOMPLIKOVANJA (kad to nije neophodno)

Kad se samo setim koliko sam mučila laptop, oči, leđa i nerve, trudeći se da odradim nešto u Photoshopu (jednostavan dizajn) i bila mlada i luda uz parolu – Canva je za početnike u poslu. Imaju pravo Internet marketing gurui – Ads Manager je IT platforma za oglašavanje na društvenim mrežama, ali kada mi SBB radi o konekciji, a klijentu treba Awareness kampanja za inicijalne aktivnosti, naravno da ću BUSTOVATI objavu. Fool me once…

Uvek birajte najjednostavnije rešenje i pristup poslu! Možda vam zvuči neprofesionalno, ali najjednostavnije je ujedno i najpreciznije. Mislite o tome.

#4 TIMSKI RAD JE PRECENJEN

Bivši saradnik u nastavi na predmetu Menadžment ljudskim resursima, moja malenkost, postpisuje ovo 100%. Rizik da zenice HR menadžera naprave krug oko svoje ose postoji, ali da pojasnim – timski rad je super kada svaki član tima ima potpunu slobodu u svojoj oblasti. I kada svako poštuje rokove. I tuđe vreme. I trudi se. Zna šta radi. Ali u praksi to ne ide glatko.

Kao preduzetnik, svakodnevno ćete morati da radite u timu (računovođa, programer, kurirska služba su takođe deo tima). Tu su naravno kolege, klijenti, dizajneri, fotografi… Ne treba da preuzimate sve na sebe, ali morate da okupite tim ljudi na koji će najmanji % energije biti utrošen za rešavanje konflikta, “posledica” timskog duha.

Mnoga uska grla i probleme u tekućem poslovanju možete sprečiti tako što ćete zadavati rokove – dan do dva ranije od krajnjeg roka (za dostavljanje izveštaja, plana aktivnosti, priprema flajera za štampu i slično). I dajte ljudima slobodu u radu i odgovornost za rezultate – ne morate da budete mirođija u svakoj čorbi.

#5 S VREMENA NA VREME RADIM BESPLATNO

U ovaj posao sam ušla volonterski davne 2011. godine. Učenje, napredak, odricanja – su na volonterskoj bazi, ne shvatam ih kao moranje. Rad koji ne naplaćujem je zapravo rad koji mi je doneo najviše prihoda. Možda ne dobijam 13. platu, ali moji klijenti dobijaju 13. sadržaj u mesecu i novogodišnji biznis poklon.

Provešću tri sata za računarom da ispeglam svaku ivicu, doteram svaku reč i ne naplatim to klijentu. Intenziviraću PR aktivnosti na partnerskim portalima i neću fakturisati klijentu. Kupiću fantastične slike i video zapise za novogodišnju kampanju o svom trošku. Sve ovo umereno, naravno. Poenta je isporučiti vrednost više, a to će doneti novac za mesec, dva, tri… Garantujem.

Kristina Jermić

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.