Ko kaže da su TV serije samo sredstvo za opuštanje i razonodu (i zašto bi bile samo TO kada toliko toga iz njih možemo da naučimo)? 🙂
Ukoliko su vam dosadile klasične “američke” ekranizacije, računari i tableti u svakom kadru, gerila marketing u TV industriji (ili pokušaji istog), a uz to se bavite marketingom i želite da naučite nešto novo (i da – uživate!) obavezno počnite da gledate seriju Mad Men.
Mad Men je kult. Serija prati profesionalni i privatni život Donalda Drejpera (Džon Ham). Ono u čemu ćete svakako uživati jesu i fantastične uloge Pegi Olsen (Elizabet Mos), Beti Drejper (Džanjuari Džouns), Rodžera Sterlinga (Džon Sleteri). Volećete Megan (Džesika Pare), Džoan (Kristina Hendriks), istovremeno ćete mrzeti i voleti Pita (Vinstent Kartajazer). I ovde bi zaista trebalo stati sa opisom serije. Jer Drejperovu priču treba da upoznate gledanjem serije, a ne čitanjem raznih vidova recenzija, spojlera i tekstova po internetu. Osvrt ćemo napraviti na važne biznis lekcije iz Mad Men serije.
U advertising agenciji Sterling Cooper (kasnije: Sterling, Cooper, Draper, Pryce, a zatim i Sterling Cooper and Partners) tokom 60-ih godina XX veka odigrava se marketing revolucija – na pisaćim mašinama 🙂 Iz epizode u epizodu možete pratiti karijerni razvoj nekih od omiljenih likova (naročito ženskih – Pegi Olson koja od sekretarice dolazi do mesta ključne osobe kada je o kreativnom delu posla reč) i njihove odgovore na izazove iz poslovnog okruženja. Tako će svim ljubiteljima serije (i onima koji će to tek postati) uvek “visiti nad glavom” prva važna biznis lekcija kojoj nas je naučio marketinški mag Donald Drejper – momenat kada potpišeš klijenta je momenat kada si tog klijenta izgubio.
U eri savremenih informacionih tehnologija ipak mnogo toga možemo naučiti od Mad Men ekipe sa TV ekrana – kako izgleda kreativni proces realizacije jedne marketinške kampanje, kako se izrađuje strategija za klijenta, kako “hendlovati” klijente, kako se pripremiti za javni nastup (naročito onaj bez računara i digitalne prezentacije), kako napredovati u karijeri, šta su to vaučeri (i zašto bi ih bilo koja firma koristila u promotivnom miksu), šta je konflikt i kako otkazati saradnju sa klijentom… Spisak lekcija je zaista dugačak – kao kada prelistavate Kotlerov i Kelerov udžbenik. 🙂
Napravimo osvrt na još jednu važnu lekciju iz poslovanja – šta uraditi kada niste zadovoljni idejom koju treba da predstavite klijentu? Donald Drejper kao dotadašnji kreativni direktor objašnjava Pegi (tokom procesa osmišljavanja ideje i prezentacije za lanac brze hrane Burger Chef): Prvo vičem na osobe čija mi je pomoć potrebna (čitaj: zaposlene), zatim počnem od nule – ponovo. Sve. Ispočetka. Svaki ugao ideje. Sve zapisujem i onda vidim koliko se poklapa sa idejom koju imamo sada. “Pokupite” od Dona samo ono najbolje!
Ova priča ne bi bila potpuna bez pominjanja odvažnosti i hrabrosti, a ako tim rečima tražimo sinonim u seriji Mad Men onda je to trenutak kada Don Drejper samoinicijativno objavi dopis u dnevnim novinama, po prekidu saradnje sa Lucky Strike brendom. Naime, Lucky je prekinuo saradnju sa agencijom, a kako je bio najvredniji account kompanije, Don odlučuje da “okrene stvari” u korist kolega i partnera. Objavljuje dopis u kojem obaveštava javnost da je agencija prekinula saradnju sa Lucky Strike brendom, s obzirom da su cigarete štetne za zdravlje, te etički kodeks njegove advertising agencije ne dozvoljava propagandu proizvoda koji izazivaju rak i preranu smrt. Don je izričit u stavu da kompanija više neće raditi ni za jednu firmu iz duvanske industrije. Svi su ljuti na njega, ali se ispostavlja da je ovaj potez doneo višestruku korist poslovanju…
Pogledajte neke od IT Donald Drejper momenata:
https://www.youtube.com/watch?v=SlKs6TknnU8
Čini se da nema kraja ovoj priči. 🙂 Osim važnih biznis i marketinških lekcija, imaćete priliku da pratite razvoj i emotivne lomove likova, ali i da upoznate detaljnije neke od važnih istorijskih događaja kao što su atentat na Džona Kenedija, ubistvo Martina Lutera Kinga, smrt Merlin Monro, sletanje na Mesec Nila Armstronga…
Naučićete i važne beauty lekcije – kako je Beti izgubila višak kilograma, kako je Pegi transformisala stajling, da li ste Džeki Kenedi ili Merlin Monro tip žene (kako se Mad momci našale u jednom trenutku tokom kampanje za klijenta).